Na het lezen van het artikel over de “Voie de la Liberté” in de Promotor van 2004 en op het internet was onze interesse gewekt. Deze ‘weg naar de vrijheid’ is de ongeveer 1200 kilometer lange route die generaal ‘Patton’ met zijn ‘Derde Leger’ in 1944 van Utah Beach in Normandië tot Bastogne in de Ardennen heeft afgelegd. Deze route is langs de kant geheel voorzien van speciale grote stenen palen met nummer en symbool. Met enige moeite hebben we de michelin kaart 105 (replica uit 1947) aangeschaft. Via internet het GPS bestand van de route kunnen downloaden en met diverse kaarten bij de hand de route gecontroleerd en waar nodig aangepast. Het is de bedoeling om in twee dagen van IJmuiden naar Normandië te rijden. Een overnachtings hotel is reeds geboekt, net als een hotel vlak bij Arromanches in Normandië. Daar zullen we enkele dagen blijven zodat we dan diverse musea, monumenten en ere begraafplaatsen kunnen bezoeken. Op donderdag 10 juli 2008 starten we bij Utah Beach om aan de 1200 kilometer lange tocht te beginnen. Onderweg nemen we een hotel als we geen zin meer hebben en we zullen ook daar nog wel het e.e.a. bekijken. We willen genieten en niet alleen maar grote afstanden rijden. De thuiskomst datum is nog niet zeker. Het enige zekere is dat ik na drie weken weer moet gaan werken.

Zondag 6 juli 2008. Eindelijk is het zover, na de nodige voorbereidingen in de afgelopen maanden, wat willen we zien in Normandië, hoe lang gaan we erover doen, de bagage die mee moet, extra tassen, de routes maken op de computer en daarna uploaden naar de gps, e.t.c. vertrekken we op zondagmorgen 6 juli rond 09.00 uur.  In het begin is het wel even wennen aan de zwaar beladen motor, 2 personen, 3 koffers, een tanktas en 2 kleine tassen voor de regenkleding aan de valbeugels. Het weer is gelukkig goed. Zonnig, fris en winderig. Via de snelweg rijden we richting Zeeuws-Vlaanderen, dan via Gent naar Lille en daar Frankrijk in richting de kust. Met de nodige pauses voor koffie, lunch en wederom koffie, komen we rond 16.30 uur aan bij het reeds geboekte hotel “La Vieille Ferme” in Mesnil-Val-Plage aan. Het is een net hotel van Logis de France met een afgezonderde parkeerplaats en een uitstekende keuken. Vandaag 475 kilometer gereden, met onderweg af en toe een buitje regen.

Maandag 7 juli. Na een goede nachtrust, staan we om 09.45 weer klaar om te vertrekken. Het weer is slecht. Grijze lucht, regen en wind. Via kleine wegen rijden we richting Le Havre. Hier gaan we de “Pont Normandie” over. Een gigantische brug over de rivier de Seine. Als motor rijder mag je via de fiets ingang de tol passeren en hoef je niet te betalen. Gelukkig is het droog, maar er staat een harde wind van de zijkant, wat het rijden over de brug tot een zweterige aangelegenheid maakt. Op het moment dat je aan de oprit begint is het wel even slikken, zo onbegaanbaar ziet het eruit. Uiteindelijk zijn we zonder ongelukken, wel ietwat zwalkend aan de overkant gekomen. Hierna ging zowaar de zon schijnen en werd het een stuk warmer. We zijn doorgereden tot het plaatsje “Ouistreham” waar we ons eerste museum vinden. “Pegasus Memorial” In dit museum ligt de originele brug en de huidige brug is er een replica van. Na dit museum zijn we vanwege de kleine wegen niet erg opgeschoten en daarom zijn we doorgereden naar ons hotel voor de komende 3 nachten  Hotel “La Rosière” in Tracy sur Mer vlak bij Arromanches. Vandaag 260 kilometer gereden over mooie rustige wegen.

Dinsdag 8 juli. Vandaag besloten om, na de twee lange dagen, de korte route te rijden. Bij vertrek om 09.30 is het droog maar het ziet er somber uit. Onze eerste stop is de “Batterie de Longues” waar de bui los breekt. Een enorme hoosbui. We hebben in onze regenpakken maar even staan schuilen voor we door de regen en blubber gaan rond lopen. Uiteindelijk wordt het droog en bekijken we op ons gemak de bunkers met de nog aanwezige kanonnen er in. Ook de bunker die door de waarnemers werd gebruikt en die vlak aan zee staat bekijken we uitgebreid. We gaan erin en hebben schitterend uitzicht op de zee. Hierna zijn we naar het stadje “Port en Bessin” gegaan voor een kop koffie. Tijdens de koffie begon het weer te hozen. Op het moment dat het wat minder ging regenen zijn we vertrokken naar het “Musee des Epaves” (Het wrakken museum). Zodra we op de motor stapten gingen de sluizen weer open en kwam het met bakken naar beneden. Helaas was het museum gesloten voor de lunch. Dus maar weer terug naar “Port en Bessin” voor de lunch. Inmiddels was het weer droog geworden en hebben we eerst de Amerikaanse begraafplaats in “Colleville Sur Mer” bezocht en daarna zijn we naar het wrakken museum gegaan. Het weer werd gelukkig steeds beter. Terug gereden naar “Arromanches” waar we het lokale museum hebben bezocht. We hebben ook gelijk in Arromanches gegeten, kwaliteit  en service waren beiden zeer matig. Vandaag 60 kilometer gereden.

Woensdag 9 juli. Vandaag de “lange” route. Op het programma staan, La Cambe, Utah Beach en Ste. Mere Eglise. Het is koud en droog, wel zwaar bewolkt. Als eerste op de route komen we bij “La Cambe” bij het Duitse kerkhof. Dit maakt erg veel indruk op ons. Het verschil met het Amerikaanse kerkhof is enorm. Ook hier liggen jonge jongens begraven. Na La Cambe zijn we naar “Utah Beach” gegaan, waar we het bijbehorende museum hebben bezocht en waar onze eerste “Voie de la Liberté” markering met 00 staat. Na Utah Beach zijn we naar “Ste Mere Eglise” gereden, waar nog steeds een pop aan de kerk hangt als herinnering aan John Steele die daar een paar uur aan zijn parachute heeft gehangen. In Ste Mere Église hebben we het “Airborne museum” bezocht. Hierna zijn we terug naar ons hotel gegaan en hebben we van een pizza genoten. Vandaag 165 kilometer gereden.

Donderdag 10 juli. Vandaag vertrekken we uit Tracy sur Mer en gaan de “Voie de la Liberté” rijden. Het begint in ieder geval met veel regen. De route voert ons naar Bretagne, naar St. Malo, maar voor we daar zijn maken we een zijsprong naar “Mont St Michel” Zeer commercieel allemaal. Nadat we van een aardige Franse verkeersregelaar achter zijn hek enkele foto’s van de kathedraal in de stromende regen hebben gemaakt, keren we om en gaan we lunchen. Na de lunch is het droog en knapt het weer steeds meer op. Het eerste stuk na de lunch zitten we duidelijk op de verkeerde weg. Geen paaltje te zien. Nadat we op de parallel lopende kleinere weg zijn gaan rijden vinden we weer de paaltjes. In het plaatsje Hédé ligt ons volgende hotel “Hostellerie du vieux Moulin” met een garage voor de motor en een zeer goede en gezellige Ierse kok/eigenaar. Heerlijk gegeten. Vandaag 258 kilometer gereden.

Vrijdag 11 juli. Het is gelukkig mooi weer. In het begin nog wel enkele druppels en hier en daar nog een natte weg. Verder is het mooi en kunnen de regenpakken ingepakt blijven. Het was wel een dag waar het e.e.a. misging. De lunch, niet echt een lekker tentje gevonden en toen we er één gevonden hadden was deze net gesloten. Uiteindelijk maar iets bij een supermarkt gekocht en lekker in de warme zon op een grote steen zittend dit opgegeten. Bij Le Mans t.h.v. het vliegveld/circuit koffie gedronken en genoten van een enorme stoet antieke voertuigen. Oude auto’s en op stoom rijdende motoren. Door gereden naar de plaats La Ferté Bernard. Dit bleek een redelijke plaats te zijn, alleen het hotel van Logis de France was gesloten en zo te zien definitief. Op advies van enkele locals naar hotel “Campanille” gereden. Dit was echter vol. Inmiddels was het zes uur en hadden we het eigenlijk wel gezien. Per telefoon vervolgens het volgende hotel van Logis de France in Vicheres gereserveerd. Jammer genoeg konden we daar niet eten, dus hebben we noodgedwongen onderweg maar een Mac Donalds aangedaan. Niet echt een succes. Het hotel, “Auberge les Vallees du Perche” zag er oud en armoedig uit, maar het bleek dat we aan de achterzijde moesten zijn en dat was een prima stek met goede parkeer gelegenheid. Vandaag 322 kilometer gereden.

Zaterdag 12 juli. Vanmorgen zag het er helaas weer dreigend uit. Het was ook kil dus Ardie heeft gelijk haar regenpak maar aangetrokken, ditmaal niet om droog te blijven maar om warm te blijven. We zijn rustig doorgereden richting Fontainebleau. Bij het plaatsje Milly la Forêt geluncht en tijdens de lunch begon het weer te hozen. Daarna is het wisselvallig gebleven en heb ik ook mijn regenpak maar weer aan getrokken. We zijn door gereden naar de plaats Sézanne voor een overnachting. Uit voorzorg eerst nog even de tank vol gegooid, want morgen is zondag en in die kleine plaatsen moet je maar afwachten of de pompen open zijn. Het hotel, “Le Relais Champenois et du Lion d’Or” was keurig met een garage aan de overkant van de straat en ook hier hebben we er weer heerlijk gegeten. De uitbaatster deed ons denken aan Hyacinth Bucket van het programma “Schone schijn” maar ze was erg vriendelijk. Vandaag 273 kilometer gereden.

Zondag 13 juli. Gelukkig, het is droog en de zon schijnt. Vandaag komen we langs Verdun waar de eerste wereldoorlog verschrikkelijk heeft huis gehouden. Het weer is goed, blauwe lucht en witte wolken, alleen is de temperatuur erg laag, dus Ardie doet haar regenpak maar weer aan. Rond het middag uur zijn we bij Verdun en bezoeken we het “Ossuaire de Douaumont” Dit maakt veel indruk op ons, zeker als je aan de achterzijde schedels en botten van de omgekomen soldaten ziet liggen. Ook het gebied rondom dit monument laat nog de verschrikkingen van deze oorlog zien. Je ziet nog overal de granaat inslagen. Het moet een hel geweest zijn. Vlak bij het monument lunchen we en bel ik het volgende hotel om een kamer te reserveren. Ook reserveer ik gelijk een kamer in “Schaepkens van st Fyth” in Valkenburg voor de volgende dag. Rond 15.30 uur komen we bij ons hotel, “La Bergerie” in Argancy Rugy aan. Schitterende locatie met een groot eigen erf waar de motor goed geparkeerd kan worden. Ook hier hebben we uitstekend gegeten. We zitten nu vlak boven Metz. Vandaag 282 kilometer gereden.

P1000941

Maandag 14 juli. Vandaag het laatste stuk naar Bastogne. Het weer is prima. In Frankrijk is het een feestdag, dus alles is gesloten. Gelukkig kan de Vstrom aardig wat kilomters op een tank afleggen, zodat ik me nog geen zorgen hoef te maken over een benzine pomp. De route voert ons vandaag door Luxemburg naar België. In Luxemburg goedkoop getankt, slechts 1,32 euro per liter en ook gelijk maar 2 flessen drank gekocht, die konden we nog wel kwijt. Rond het middag uur in Bastogne aangekomen bij ons laatste paaltje. Hier het “Mardasson” bezocht. Ons doel het rijden van “La Voie de la Liberté” is hiermee beëindigd. Over het algemeen hebben we de hele route de bekende paaltjes gezien. Soms dachten we dat we ze kwijt waren en dus op de verkeerde weg zaten en zo stonden ze er weer. Het stuk vanaf Verdun was alleen niet echt bezaaid met deze markeringen. Dank zij mijn Garmin 2610 gps ben ik keurig door alle steden heen geloodst en hebben we de gewenste wegen kunnen volgen. Vanuit Bastogne gaan we binnendoor naar “La Roche en Ardenne” waar de lunchen. Hierna pakken we de snelweg naar Luik en zodra we Nederland binnen rijden stoppen we even om de benen te strekken, waarna we via kleine wegen naar ons hotel “Schaepkens van st. Fyth” in Valkenburg rijden en waar we rond 15.30 uur aankomen. Het weer is prima en ‘s avonds hebben we lekker op een terras zitten eten. Vandaag 257 kilometer gereden.

Dinsdag 15 juli. Vandaag de laatste etappe. Van Valkenburg naar IJmuiden. In Valkenburg is het prachtig weer, maar hoe meer we in noordelijke richting komen hoe slechter het wordt. Via binnenwegen en af en toe een stukje snelweg rijden we naar Schoonhoven, waar we met de pont oversteken. Daarna via Gouda en Alphen aan de Rijn naar de A4 – A5 en A9. Rond 15.30 uur zijn we weer thuis. Vandaag 287 kilometer gereden. Totaal hebben we in deze 10 dagen 2650 kilometer gereden. De motor heeft het uitstekend gedaan. Geen problemen gehad, alleen het weer had wat beter mogen zijn. Ondanks dat hebben we genoten van deze reis en heeft de geschiedenis in Normandië veel indruk op ons gemaakt.

De foto’s van de diverse bezienswaardigheden in Normandië zijn geplaatst in de pagina “Foto impressies Normandië 2008”

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt