Dinsdag 2/6 vertrek IJmuiden – Newcastle. Rond 15.00 uur arriveerden de eerste twee deelnemers en zo langzaam aan kwam iedereen binnen druppelen. Na een kopje koffie en de allerlaatste dingen zijn we rond 16.00 naar onze bestemming voor die dag vertrokken. Deze bevindt zich aan het eind van de straat. De DFDS ferry naar Newcastle. Het weer is slecht zuidwesten wind kracht 7-8 en somber guur weer. Bij de boot staat een lange rij motoren waar we achteraan sluiten. Voor het aan boord rijden kregen we de waarschuwing dat we in de luwte van de boot stonden en rekening moesten houden met flinke rukwinden zodra we de boot op wilden rijden. Alles is gelukkig goed gegaan en netjes op tijd stonden we aan boord waar we de motoren goed hebben gesjord want het zou wel eens een hobbelige overtocht kunnen worden. De hutten op dek 11 opzoeken, omkleden en daarna naar het dek om te zwaaien. Cindy, Ardie, Isa, Angelique en Henny stonden er om ons uit te zwaaien.

00029_1

Nadat er werd omgeroepen dat we pas rond 19.00 zouden vertrekken ivm het wachten op 2 sleepboten zijn wij gaan eten net als Ardie, Cindy en Isa. Die zijn bij het visrestaurant op de Kop van de Haven gaan eten. Uiteindelijk zijn we rond 19.00 uur vertrokken. Nog uitgezwaaid door Ardie, Cindy en Isa. We zullen wel zien wat er gaat komen. Uiteindelijk is de overtocht goed verlopen, niemand is echt ziek geweest misschien alleen een beetje katterig.

Woensdag 3/6. Newcastle – Perth. Het weer is in de nacht opgeknapt, de wind en golven zijn minder geworden en na het ontbijt omkleden en naar het autodek. De motoren zijn keurig blijven staan. Nadat de laatste, na lang wachten van boord en door de controle was, zijn we vertrokken. Het weer is prima, het is fris met een blauwe lucht met witte wolkenvelden.

Na het eerste stuk snelweg, zijn we op een gegeven moment de kleinere, maar mooie slingerende wegen opgegaan en zo richting Schotland gereden. Onderweg ergens wat gegeten en na korte tijd weer verder om op tijd in ons eerste hotel te komen. Na een verder  voorspoedige reis, waarbij we net voorbij Edinburgh een wolk passeerden waaruit wat regen viel, zijn we tijdig bij ons verblijf in Perth aangekomen. Na ons te hebben opgefrist hebben we een biertje gekregen van de eigenaar, de guesthouses hebben n.l. vaak geen vergunning om drank te verkopen. Na het biertje zijn we een restaurant gaan opzoeken. Met 7 man valt dat echter niet mee. Alles wat ons was aanbevolen zat vol. Dan maar naar de Italiaan, onze tweede keus, waar we na een kwartiertje wachten terecht konden.

Van de eigenaar kregen we het adres van een pub waar live muziek werd gespeeld door een aantal mensen uit het aanwezige publiek.Dit was geweldig. De Schotten zijn vriendelijke mensen. We hebben vandaag alvast de eerste goede dag gehad. Goed weer, de sfeer is prima en beide GPS-en hebben het uitstekend gedaan. Morgen een korte trip naar Aberlour om daar de distileerderij te bezoeken.

Donderdag 4/6. Perth – Aberlour. Het grootste deel van deze trip gaat door het natuur gebied de Cairngorms. Een schitterende route. (Rick had dit al gezegd, hij was hier verleden jaar al met de auto geweest).

Daar we gisteren vlak voor aankomst niet meer hebben getankt, afgesproken bij het eerste tankstation te stoppen wat goed uitpakte, want tankstations zijn we onderweg niet meer tegen gekomen. Het was wel jammer dat er veel stukken waren met werk aan de weg, wat inhield veel losse steentjes, wat op 2 wielen niet echt lekker rijdt. We hebben flink door moeten rijden en ook geen koffiestop gehouden, omdat we om 14.00 uur bij de “Aberlour distillery” moesten zijn. Rond 12.30 zijn we bij het geboekte Norlaggan hotel in Aberlour, waar we de motoren achter kunnen parkeren en onze spullen op de kamer kunnen leggen. Bij een snackbar maar iets te lunchen gehaald (wat, zachtjes uitgedrukt niet geweldig was, maar helaas tijdgebrek) waarna  we snel naar onze afspraak zijn gegaan.

Helaas blijkt de distilleerderij z.g. “Still” te zijn, wat inhoudt, geen productie, onderhoud e.t.c. We kunnen wel de rondleiding krijgen en korting op het betaalde geld, we kunnen proeven maar niet onze eigen fles samenstellen. Het was toch wel leuk om te zien en de geproefde whisky was heerlijk. Zeker het laatste glas, een special, de “A’BUNADH” smaakte heerlijk. Bij de distilleerderij raken we in gesprek met 2 Canadese motorrijders, Daniël Pedersen en zijn vrouw Sara.

p1020924_1

Zij maken een wereldreis en zijn inmiddels al 5 jaar onderweg. Leuke mensen en een interessant verhaal. Hierna hebben we de aanbevolen pub “The Mash Tun” bezocht voor een biertje. De tafel reservering voor de avond ging niet door. Geen plaats meer voor 7 personen. Ook hier kwamen we de wereldreizigers tegen. Op advies van de bar juffrouw van The Mash Tun gereserveerd bij het Aberlour hotel. Rond 18.00 moesten we weg uit de pub i.v.m. de gereserveerde tafels. Het eten bij Aberlour hotel was goed, maar het was er niet gezellig. Na het diner nog even naar de bar, maar ook dat was het niet. Dan maar naar het hotel en naar bed.

Vrijdag 5/6. Aberlour – Oban. Na het ontbijt, opgepakt en naar het tankstation verderop in de straat gereden. Daarna vertrokken. Uiteraard de verkeerde kant op. Na korte tijd gestopt even overleg gehad, daar de GPS van Patrick kuren had. We zijn omgedraaid en ik ben daarna voorop gaan rijden daar mijn GPS het gelukkig wel deed. Het weer was dreigend en op het moment dat we in de buurt kwamen van Inverness begon het te regenen. Dus aan de kant en regenpakken aan. De hele weg langs Loch Ness in de regen gereden (jammer)

Ergens halverwege gestopt voor de lunch en even droog zitten. Gelijk wat foto’s gemaakt bij een beeld van Nessie, want het echte monster hebben we niet gezien. Bij het passeren van Fort William, langs het zijstraatje gereden waar ik het bord zag van de B&B waar we 10 jaar geleden waren geweest. Hier begon het weer op te knappen en werd het droog en begon zowaar de zon te schijnen. Op een mooie plek langs Loch Linne ter hoogte van “Keppanach Onich” nog even gestopt voor een drankje en daar besloten de lus langs Loch Leven en Glencoe te laten voor wat het was en door te gaan naar Oban. Jammer want in 2005 hadden we dit ook gereden en het was een schitterend stuk, maar we waren het een beetje zat. Droog en zonnig zijn we naar het hotel in Oban gereden, waar het na aankomst weer ging regenen.

In het hotel hebben we een paar biertjes genomen en daarna zijn we Oban in gegaan. Inmiddels scheen de zon weer. Oban is een leuk plaatsje aan de kust met een gezellige drukke haven. Rick wist er een paar goede restaurants, maar je begrijpt het al……… vol en ook lang wachten tot we konden eten. Besloten om bij een pub wat te gaan drinken om de tijd te doden, echter verleden jaar was het nog een pub nu het Chinese restaurant Ju Whu. Daar was bijna gelijk plaats dus zijn we daar maar gaan eten. Het eten bleek er ook nog goed te zijn. Ondanks de regen een fijne rit en gezellige dag gehad.

Zaterdag 6/6. Oban – Galashiels. Voor vandaag waren er 3 opties. Lang, korter en kort. Kort was vnl snelweg wat niemand echt zag zitten. Lang vanwege het fors waaien en het harde regenen ook niet, dus gekozen werd voor de kortere rit. De lus met single tracks via Castleton langs Loch Fyne naar Inverary hebben we niet gereden, maar zijn via de snelste weg, de A85 en de A819 naar Inveraray gegaan. Het weer was zeer slecht. In Inveraray zijn we al vaker geweest en volgens mij hebben we daar meer slecht dan goed weer gehad. We zijn er gestopt om koffie te drinken in het tentje waar we al vaker zijn geweest, waar we flinke natte plekken op de grond achterlieten van het water wat van ons afliep. Pat heeft een beertje voor Isa gekocht in dezelfde winkel waar hij in 2012 Nessie voor haar had gekocht. Na de koffie verder in de richting van het Loch Lomond. Na enkele kilometers stond het verkeer stil vanwege een omgevallen boom op de weg. Iedereen terug, wij dus ook. Onder het afdak van een tankstation bij Inveraray gekeken wat het alternatief was.

IMG_0618

Zeker 50 km, maar waarschijnlijk meer omrijden. Na enig overleg besloten om toch weer naar de omgewaaide boom te gaan om te kijken of we er misschien met de motoren langs zouden kunnen. Er stonden inmiddels de nodige motorrijders aan beide zijden van de boom en met vereende krachten hebben we de benodigde (grote, dikke) takken afgebroken, zodat er een soort boog ontstond waar we lopend en duwend met de motoren onderdoor konden. We waren precies op tijd, want nadat de laatste motor er door was, kwamen de hulpdiensten eraan en hadden we er zeker niet meer langs gemogen. Met enige vertraging konden we gelukkig weer verder. Helaas had mijn regenpak het vanwege zijn leeftijd begeven en lekte. Met een nat kruis op de motor zitten in de kou is niet echt een aanrader. Gelukkig kon ik van onze “Teletubbie” Bert een een tweede Teletubbie  pak krijgen, zodat ik niet natter en kouder werd. Dit werd door mij zeer gewaardeerd, daar er bij het vertrek nogal wat onflateuze opmerkingen werden gemaakt over zijn pak. Ik dorst toch het niet zo te dragen en heb het onder mijn regenpak aangedaan. Langs Loch Lomond gereden, waar ik ook onze overnachtings accommodatie in Luss uit 2005 heb gezien. Ook toen regende het. Onder Glasgow werd het weer beter en na een onafzienbare weg met stoplichten en rotondes konden we eindelijk weer door rijden. Het laatste stuk zijn we over de snelweg gegaan. In Galashiels nog even moeten zoeken naar ons guesthouse, maar na er twee keer langs gereden te zijn, bleek het een soort kasteeltje te zijn. (onze eerste boeking in Galashiels was kort voor ons vertrek failliet gegaan, waardoor we snel wat anders moesten). Patrick en Peter sliepen in een 2 persoons kamer en de ander 5 in de ‘Pool zaal’, waar behalve de pool tafel ook nog 6 bedden stonden. De zeer vriendelijke eigenaar heeft ons met zijn Landrover in 2 ritjes naar de pub gebracht om te eten. Dit had hij eerder voor ons telefonisch gereserveerd. Daarna zijn we ergens de Europa cup finale gaan bekijken en hebben we ergens anders nog wat gedronken. Morgen de laatste dag, het zit er bijna op.

Zondag 7/6 Galashiels – Newcastle. Laatste dag alweer. We gaan straks Schotland verlaten om het laatste stuk door Engeland te rijden. Het weer was uitstekend. De wegen zijn mooi. Breed en slingerend. Bewust is gekozen om de laatste dag een kort stuk te rijden zodat we ruim op tijd bij de boot zijn. In het begin nog even gestopt om voor de laatste keer te tanken en daarna verder. Rond 11.30 uur ergens gestopt voor een foto en even overleg. Patrick rijdt weer voorop. GPS werkt weer.  

IMG_0658

Afgesproken om bij de eerste mogelijkheid te stoppen voor koffie en daarna naar Newcastle te rijden en daar iets te zoeken voor de lunch. Bij de koffie stop ging het fout, Pat remde af en wilde de bocht om, maar zag de losse steentjes over het hoofd en hij ging onderuit. Hij lag onder zijn Harley en kon geen kant op. zijn nog nooit zo snel van de motoren af gestapt om te helpen. Gelukkig mankeerde hij niets en de schade aan de motor valt ook erg mee. We zijn eerst maar koffie gaan drinken om even bij te komen van de schrik. Na de koffie weer verder, Patrick voorop om te kijken of alles werkte. Ergens op de snelweg vlak bij Newcastle deed zijn GPS weer raar en ging hij aan de kant om mij weer voorop te laten. Het laatste stuk naar de boot ging goed en op 100 meter voor de boot zijn we het terrein van een groot winkelcentrum opgereden. Hier hebben we bij de subway een broodje en drinken gehaald. Daarna op ons gemak naar de boot gereden, waar we in de zon hebben staan wachten tot we op de boot mochten. Keurig op tijd vertrokken met een heerlijk zonnetje en weinig wind. Na het diner, het was nog lekker weer hebben we heerlijk uit de wind op het “Mermaid deck” gezeten. Hier kreeg ik van de mannen een fles whisky voor het organiseren. En wat voor fles, de “A’BUNADH” van Aberlour die zo lekker smaakte. ’s Avonds gezellig in de nachtclub gezeten met een biertje en nog een paar glaasjes whisky na. In tegenstelling tot de heenreis was de zee nu spiegelglad.

Maandag 8/6 thuiskomst. Keurig op tijd komt de ferry aan in IJmuiden. Buiten het terrein nemen we afscheid van elkaar, daar de motoren op diverse dekken stonden moesten we even op elkaar wachten. Het is een geweldige trip geweest. Heel gezellig, leuk gezelschap, mooie routes, grappige typisch Schotse hotels, Schots eten veel en vet, grote pinten, Guiness, whisky, pancakes, Schots breakfast, los latende zolen van laarzen en schoenen vastgemaakt met groenig tape, e.t.c. kortom voor herhaling vatbaar. Bert, Rob, Peter R., Marco, Patrick en Rick het was fijn. Bedankt voor jullie gezelschap en de heerlijke whisky. Tot volgend jaar. De foto’s zullen meer zeggen dan de woorden.

IMG_0638

Byzonderheden:

Bij benadering:
Newcastle – Perth 290 km
Perth – Aberlour 160 km
Aberlour – Oban 281 km
Oban – Galashields 308
Galashiels – Newcastle 130
Totaal gps km 1169

Gemiddelde snelheid 49,2 km/u
Maximum snelheid 128 km/u
Totale tijd onderweg 23,46 uur
Totale tijd bewogen 18,25 uur
Totale tijd stil gestaan 05,21 uur

Contact Us

We're not around right now. But you can send us an email and we'll get back to you, asap.

Not readable? Change text. captcha txt